Mustig spansk tomatsoppa med kanel

image7

Den här smakrika soppan får en annorlunda och spännande smak av kanel och anis. Min kompis Javier bjöd på den på min födelsedag och sedan har jag gjort den flera gånger, eftersom den är god, billig, enkel att göra mycket av och dessutom nyttig.
Javier serverade soppan med basilikaolja (en kruka färsk basilika som mixats med 1 dl olivolja) som ringlas över soppan i tallriken/skålen - vackert och extra gott! Färskt bröd med smör och lagrad ost är perfekt som tillbehör.

Muskotnöten kan man hoppa över om man vill - soppan blir god ändå. Sambal Oelek tar man efter smak. I originalreceptet tillsätts muskot och Sambal Oelek efter att soppan mixats, men jag tycker att det är lättare att kontrollera styrkan om de får koka med från början.



Mustig spansk tomatsoppa med kanel  


Grejer du behöver
: Rymlig kastrull; kniv; skärbräda; potatisskalare; mortel (att stöta anis i); stavmixer

 

Ingredienser:

 

2 vitlöksklyftor

1 rödlök

1 bit ingefära, "lillfingerstor"

olja till stekning, t.ex. rapsolja

1 tsk anisfrön

1 tsk kanel

1 kanelstång

1 tärning grönsaksbuljon

5 dl vatten

1 liter passerade tomater

½ - 1 tsk Sambal Oelek (chiliröra, säljs på burk)

Riven muskotnöt, cirka ¼ nöt.

 

Så här gör du:

 

Skala och finhacka ingefäran. Hacka rödlöken och vitlöken (pressa inte vitlöken ? det blir för vasst här).

Fräs ingefära, rödlök och vitlök i lite olja på medelhög värme. OBS! Vitlöken ska inte få färg.

Stöt anisfröna i en mortel och tillsätt dessa. Tillsätt kanel och kanelstång.

Smula ner buljongtärningen. Häll på vatten och passerade tomater.

Tillsätt Sambal Oelek och muskotnöt

Sjud soppan under lock i 15 minuter.

Ta kastrullen av värmen och TA BORT KANELSTÅNGEN.

Mixa soppan slät med stavmixer.


Kommentarer
Postat av: Sofia

men, men. Vem är det som använder semikolon i stället för kommatecken? hmmmm...
Låter väldigt spännande med kanel i soppa. Kanske något jag borde tvinga min sambo att laga; den är ju dessutom vegansk!

2007-05-28 @ 10:34:31
Postat av: Honung

Åååååh, vad GOTT det verkar! Ska testa den på min väninna, som är vegetarian, endera dagen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback